Jdi na obsah Jdi na menu
 


JUN Auto nejsou žádní břídilové. Jejich 350Z s pohonem všech kol, představený na Tokyo Auto Salon 2007, nebo veleznámý Option Stream Z, který se umístil na třetím místě v závodě „Silver State Classic Challenge 2006“ v nevadské poušti, to jsou jenom ty nejznámější projekty této přední japonské (a světové) tuningové firmy. S příchodem ultimativního Nissanu GT-R byste si mohli myslet, že právě tohle auto je pro šéfa JUNu, geniálního Susuma Kojamu, další výzvou ke stavbě dalšího bláznivého projektu. Ale není tomu tak.

  „GT-R mě v tuto chvíli skutečně nezajímá,“ říká Susumo a dodává: „To auto stojí 8 miliónů jenů, jeho údržba je velmi nákladná a o možnostech jeho ladění máme pouze velmi limitované informace.  A dokonce ani nevíme, jestli bude na trhu zájem o úpravy tohoto, již v sérii značně vyladěného auta. Budeme to nejprve muset všechno dobře zvážit. Je možné, že nakonec nějaký projekt na bázi GT-R postavíme, ale to přijde poněkud později.“ Šéf JUN Auto v tuto chvíli preferuje před Nissanem další ze senzací, představených v minulém roce. A není to Impreza STi, která je „tolik odlišná od svého předchůdce“. Je to Mitsubishi Lancer Evo X. „Je to skvělý výchozí bod, ale k vytvoření něčeho jiného, než byste normálně očekávali od tuningového auta, je potřeba udělat kus práce. Obzvlášť pak, pokud míříte na soutěže ve sprintu nebo na okruhy.“ Říkáte „tvrdá dřina“ Susuma-sane? Takže pro správné blázny se nebude konat žádný odpočinek…

Start

Poté, co přistál 20. prosince v garáži JUN Auta, se Lancer Evo X nedostal „ke slovu“ minimálně tři týdny. Po celou dobu byl demontován a zase montován tuningovými mágy od JUNu tak, aby se vše stihnulo ještě před zahájením tokijského Auto Salonu 2008. Nový dvoulitrový přeplňovaný čtyřválcový hliníkový motor, šestistupňová sportovní sekvenční převodovka (SST) a také ostřejší handling s pomocíkem zvaným S-AWC, to je nový Lancer v kostce a zároveň je to také těžký tuningový oříšek. „Měli jsme vzít spíš toho starého hranatého,“ vysvětluje Susumu se vší jeho skromností, zakrývajíc 60 let zkušeností nahromaděných od doby, kdy tato firma spatřila světlo světa. Přesně ta samá zkušenost kombinovaná s rychle se učícími mozkovými buňkami vydolovala přímo pod kapotou Lanceru 100 koní navíc. Tento husarský kousek je založen z velké části na turbodmychadlu a zvýšenému plnícímu tlaku, kontrolovanému pomocí několika komponentů Trust: od elektronického regulátoru plnícího tlaku přes blow off ventil až po wastegate JUN. Výfuk zahrnuje prototyp sportovního katalyzátoru JUN Sport a titanového tlumič výfuku Trust. Evo X dosahuje maximálního výkonu 380 koní a krouticího momentu 482 Nm a už v tomto základním naladění nabízí spoustu opravdové zábavy. Susumu Kojama pohotově dodává, že na metu 550 koní, kterou si stanovil jako svůj cíl, je ještě daleko: „Abychom toho dosáhli, potřebujeme vyvinout hodně motorových dílů, což není právě naší specialitou. A to zabere samozřejmě nějaký čas, protože si budeme muset udělat všechno sami. Dokonce jsme ještě ani nestačili analyzovat všechna nalogovaná data, která jsme u aktuální úpravy stačili posbírat. Není pochyb, že přesné nastavení elektroniky bude ta nejobtížnější část práce.“

Práce na podvozku pod taktovkou JUNu je jako jízda na tobogánu. „Pro nový Lancer ještě není na trhu nic k dispozici, proto jsme začali opatrně s výměnou pružin Zeal a montáží vícepístkových brzdových třmenů Endless.“ Co se týče estetického pojetí, Super Evo X lahodí oku přinejmenším díky svému slunečnicově žlutému laku (zdravíme Art Factory), ale i díky zdokonalenému aerokitu. Jak je u JUNu skoro už tradicí, předek auta, zadní difuzory, zpětná zrcátka, prahy a karbonové křídlo musejí na silnici každého uhodit pěkně do očí, aby ohromily. Interiér auta je víc než použitelný na běžnou jízdu a s ohledem na předchozí projekty JUNu by se dal nazvat i jako nóbl. Obzvlášť pokud poukážeme na přidavné přístroje, diskrétně uložené do karbonového panelu uprostřed přístrojové desky, sklápěcí sedačky Bride a černo-šedý volant Works. Není tu nic extra významného, krom nezbytných ukazatelů a obslužného panelu dataloggeru a boost kontroléru GReddy PRofec B-Spec II. „S rizikem, že se budu opakovat, musím zdůraznit, že naším jediným zájme bylo dostat z tohoto motoru maximum výkonu. Vyzkoušeli jsme toto naladění prakticky pouze na dílně a před sebou máme ještě pár zkušebních testů. Pokud my dosáhneme bodu, ke kterému mířím, pak budeme moc transformovat tento motor do verze „D1 Evolution“, která bude pohánět budoucí driftovací auto Team Orange,“ říká Kojama. Bude mít Nobušige Kumakubo ostrý nástroj ještě předtím, než bude letošní D1 Grand Prix zahájena? Odpovědi se dočkáme na okruhu v Ebisu (pozn. red. Kumakubo v Ebisu s novým Evo X nevyjel).

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář