ford mustang...legenda přijíždí...
Píše se rok 1962. Tehdy byl představen první koncept Fordu Mustang. Vůz s dlouhou a širokou kapotou, krátkou zádí a ostře řezanými boky. Pojmenován byl po legendární americké stíhačce P51 Mustang ze II. světové války, která pomáhala spojencům získat vzdušnou nadvládu nad srdcem Německa.
Svou premiéru měl Mustang na Světové výstavě ve Flushing Meadows v New Yorku roku 1964. Ford tehdy očekával objem prodejů v řádu 100 000 vozů ročně. Realita však předčila všechna očekávání, když se hned první den podařilo uzavřít přibližně 22.000 objednávek. Během následujících 12 měsíců bylo prodáno více jak 417.000 vozů a již v březnu 1966 byl prodán miliontý Mustang. S dalšími generacemi však hvězda Mustangu začala pomalu pohasínat. Důvody byly především dva. Za prvé se velice rychle probudila konkurence, která zůstala nejprve nad prodejními čísly tohoto vozu zkoprněle stát a poté se pustila do práce, aby v brzké době představila konkurenční modely Chevrolet Camaro a Pontiac Firebird. Druhým důvodem bylo, že vůz se začal postupně stále více vzdalovat své původní koncepci.
V plné síle se Mustang představil až v roce 2004, kdy byl na Detroitském autosalonu představen nový model. Motoristická veřejnost byla ohromena. Stál tu totiž nový vůz, který kombinoval estetické prvky původního Mustangu z roku 1964 a přitom působil velmi moderně. Nový Mustang navazuje svým celkovým pojetím na první generace z šedesátých let. Jeho základem jsou relativně jednoduchá technika, silný, podélně uložený motor, pohánějící zadní nápravu, a nová podvozková platforma. Varianty Mustangu zahrnují dvoudveřové kupé a karoserii convertible se skládací střechou. Základní verzi pohání vidlicový šetiválec 4,0 l s výkonem 210 koní a nejvyšším točivým momentem 319 Nm. Následuje označení GT 4,6 l s výkonem 300 koní.
Ford Mustang - osmiválec 5,4 Shelby GT 500
A jako vrchol nabídky, pro toho, kdo se nebojí a může si připlatit, je zde vymazlený osmiválec 5,4 Shelby GT s výkonem 500 koní a kroutícím momentem 480 Nm. Spolehlivost byla a je ctností Mustangu a tak je pravdou, že vás spíš opustí manželka, než by vás Mustang vyšplouchl s nějakou poruchou na vaší oblíbené projížďce. Motory Mustangu mají velký obsah, jak se na klasickou ameriku sluší, a jsou, až na typ Shelby, výkonově poddimenzovány. To vám však zajistí, že se s vaším Mustangem bude moci jednou svézt i vaše vnučka.
Dominantou Mustangu je dlouhá kapota, která je na konci zaoblena a mírně přesahuje masku chladiče, čímž vytváří náznak žraločího nosu jako u původních vozů z roku 1967. Přední kulaté světlomety jsou umístěné na vnější části přední masky, jako oči žraloka.
Ford Mustang není vozem s nejmodernější technologií, nejkvalitnějšími plasty a propracovanou zadní nápravou, nebo jinými technologiemi současnosti, ale proč by také měl být? Tyto prvky využívají jiné typy koncernových vozů. Mustang však je tím čím je a to z něj dělá výjimečný vůz! Ukažte mi člověka, který by chtěl mít takový vůz vybaven nejlepšími výdobytky automobilového inženýrství. Mustang, to je syrová krása a živá legenda, která zahyne jakmile z ní budeme chtít udělat krásku doplněnou přepychem výbavy, komfortním odpružením nebo motorem velikosti kávovaru. V ten okamžik by se však stal tuctovou záležitostí, se kterou tento vůz nemůže přežít. Mustang rozhodně není pro všechny a je to tak dobře.